32841 - PUBLICATIEDATUM 03/07/2024 - GEMEENTERAAD 24 JUNI 2024 – GEMEENTELIJKE REGLEMENTEN - TOEGANKELIJKHEID - REGLEMENT BETREFFENDE DE TOEKENNING VAN EEN TOEGANKELIJKHEIDSPREMIE EN TOEGANKELIJKHEIDSLABEL



De gemeenteraad

De talrijke handels-, horeca- en dienstverlenende vestigingen, alsook de lokalen beheerd door organisaties met rechtspersoonlijkheid zijn niet altijd even toegankelijk voor mensen met een fysieke, visuele, auditieve of andere beperking.

Het is goed om in te zetten op een algemene bewustwording en de handelaars te stimuleren om kleine aanpassingen door te voeren die een verschil kunnen maken voor mensen met een fysieke, visuele, auditieve of andere beperking.

Om de geschikte maatregelen te nemen is het aangewezen om aan de hand van enkele passende maatregelen te informeren op welke manier er ondersteuning kan gegeven worden aan mensen met een beperking.

Om hieraan tegemoet te komen kunnen efficiënte aanpassingen de integrale toegankelijkheid van bestaande gebouwen bevorderen.

Hiervoor wordt een premieregeling voorgesteld waarbij handelaars gestimuleerd worden om structurele aanpassingen te doen aan de toegankelijkheid bij bestaande, voor het publiek toegankelijke gebouwen.

Er kan ook een toegankelijkheidslabel toegekend worden wanneer er geen verbouwingswerken noodzakelijk zijn, maar wel maatregelen genomen worden met fysieke, visuele, auditieve en algemene aandachtspunten.

Met dit reglement kan er een beperkte financiële tegemoetkoming verkregen worden alsook een label (pluim) voor de aanpak en bewustwording van de toegankelijkheidsproblematiek.

Binnen de perken van de voorziene kredieten kan het college van burgemeester en schepenen een gemeentelijke toegankelijkheidspremie verlenen.

Er is het verzoek van de raad voor toegankelijkheid en raad voor lokale economie om een toegankelijkheidspremieregeling uit te werken.

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

BESLUIT:

De gemeenteraad keurt het subsidiereglement betreffende de betoelaging voor het verbeteren van de toegankelijkheid van de bestaande, publiek toegankelijke (handels)zaken en het verlenen van een toegankelijkheidslabel als volgt goed:

Artikel 1.- Doel
Talrijke handels-, horeca- en dienstverlenende vestigingen alsook lokalen beheerd door organisaties met rechtspersoonlijkheid zijn zowel vanop het openbaar domein als binnenin niet toegankelijk voor mensen met een fysieke, visuele, auditieve of andere beperkingen. Om hieraan tegemoet te komen dienen aanpassingswerken uitgevoerd te worden.

Binnen de perken van de voorziene kredieten kan het college van burgemeester en schepenen een gemeentelijke toegankelijkheidspremie verlenen.

Artikel 2.- Definitie
In dit reglement wordt verstaan onder:

Handelszaak: elke actieve vestiging waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) vereist is en met als (hoofd)activiteit detailhandel (kleinhandel of verkoop aan particulieren), inclusief apothekers, opticiens, orthopedisten en vastgoedmakelaars.

Horecazaak: elke actieve vestiging waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) vereist is en met als (hoofd)activiteit overnachtingsmogelijkheden, eten of dranken verstrekken.

Dienstverlenende zaken: elke actieve vestiging waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) vereist is en met als (hoofd)activiteit het verlenen van diensten aan particulieren, inclusief beoefenaars van een vrij beroep.

Organisatie met rechtspersoonlijkheid: bijvoorbeeld verenigingen en vzw’s, die zelf een bepaald statuut hebben met de daarbij horende rechten en plichten.

Artikel 3.- Doelgroep
§1. Dit reglement is van toepassing op:
Vennootschappen of verenigingen met een eigen rechtspersoonlijkheid en met uitbating en exploitatie van hun activiteiten in de gemeente Jabbeke.

§2. Het reglement is uitsluitend van toepassing op gebouwen die toegankelijkheid zijn voor publiek en gelegen zijn op het grondgebied van Jabbeke.

§3. Het reglement is niet van toepassing op:
Vennootschappen of verenigingen die gebruik kunnen maken van subsidies van andere overheden in kader van toegankelijkheid, bijvoorbeeld: woonzorgcentra, thuiszorgvoorzieningen, kinderdagverblijven, voorzieningen voor personen met een handicap, voorzieningen voor jeugdhulp, centra voor algemeen welzijnswerk, voorzieningen voor preventieve en ambulante gezondheidszorg.

§4. De subsidie kan aangevraagd worden door de bouwheer die de werken financiert. Het kan zowel gaan om de huurder als de eigenaar van het gebouw. Indien de aanvrager niet de eigenaar is, dient hij de toestemming van de eigenaar om de werken uit te voeren aan te tonen.

§5. In geval van onduidelijkheden over de doelgroep die in aanmerking komt, zal de behandelende dienst de aanvrager hierover inlichten. In geval van betwistingen neemt het college van burgemeester en schepenen een gemotiveerde beslissing.

Artikel 4.- Voorwerp

§1. De Toegankelijkheidspremieregeling
Volgende werken en maatregelen komen in aanmerking voor een toegankelijkheidspremie van maximaal 500 euro per uitgevoerde werk of maatregel:

1. De toegang wordt drempelvrij gemaakt:
Indien er een helling is, wordt deze aangepast aan volgende de voorwaarden van drempelvrije doorgang en heft de drempel ter hoogte van de inkom:
• een maximale opstap van 2 cm
• een helling van maximum 7%

2. De toegangsdeur en inkom tot het gebouw wordt toegankelijker gemaakt:
• het voorzien een bel/parlofoon én telefoonnummer aan de straatzijde of de toegangsdeur die duidelijk leesbaar zijn. Deurbellen of bedieningselementen worden bij voorkeur geplaatst op een bedieningshoogte tussen 70cm en 130 cm ten opzichte van het vloerniveau.
• de toegangsdeur wordt minstens 90 cm breed gemaakt en is optimaal 120 cm

3. Er wordt een rolstoeltoegankelijk toilet voorzien:
• het toilet is bereikbaar voor rolstoelgebruikers
• de draairichting van de toegangsdeur voor het toilet is naar buiten toe
• er is een vrije doorgangsbreedte van minstens 90 cm
• de wc-ruimte moet minimum 150 cm x 150 cm. Zijn:
O het toilet zelf is geschikt voor rolstoelgebruikers;
O de hoogte van het toilet bedraagt minimum 50 cm;
O er zijn handgrepen voorzien.

4. Er wordt balie ringleiding geïnstalleerd:
• Een ringleiding verbetert de beleving van bezoekers met een hoorapparaat. De ringleiding is een lus die in een afgebakende zone of kamer ligt en verbonden is met een geluidsversterker. De ringleiding dient op of onder de balie geplaatst te worden.

Personen met een hoorapparaat of cochleair implantaat (CI) kunnen zo rechtstreeks de versterkte spreker/muziek horen, zonder storende randgeluiden.

5. Er zijn teksten of aanduidingen aangebracht in braille of tactiele elementen:
Blinde en slechtziende personen hebben nood aan een aangepaste vorm van informatie om hun weg doorheen een gebouw te vinden. Dit kan door een omzetting van informatie in braille of door het aanbrengen van verheven voelbare letters, cijfers of symbolen.
• De tactiele informatie wordt op een logische plaats aangebracht ter hoogte van de reguliere informatie.
• De tactiele (verticale) borden worden aangebracht op een hoogte tussen 140 cm en 170 cm.
• De tekening of tekst wordt opliggend op de achtergrond aangebracht en niet in de achtergrond te zijn gegraveerd.
• De grootte van de cijfers en letters is tussen 15 en 60 mm met het meest geschikte lettertype voor tactiele informatieborden 'Helvetica Bold'.
• De tactiele elementen kunnen ook opgenomen worden in de looproutes van een gebouw. We spreken dan over kunstmatige geleidelijnen. Ze zijn voelbaar op vloerniveau en worden door personen met een visuele beperking gebruikt om zich doorheen een omgeving of gebouw te leiden.

§2 Het toegankelijkheidslabel
Het toegankelijkheidslabel kan als een 1, 2 of 3 pluimlabel toegekend worden door het uitvoeren van maatregelen, met of zonder recht op een premie, conform het gedetailleerd kader toegankelijkheidsreglement, onlosmakelijk verbonden aan dit reglement.

Er moet voor iedere doelgroep (fysiek, auditief, visueel en algemeen) maatregelen worden uitgewerkt zodat alle beperkingen aan bod komen.

Het toekennen van het aantal pluimen gebeurt als volgt:
- Label “1 pluim toegankelijke handelszaak”: vanaf 7 punten verspreid over 4 thema’s
- Label “2 pluimen toegankelijke handelszaak”: vanaf 9 punten verspreid over 4 thema’s
- Label “3 pluimen toegankelijke handelszaak”: vanaf 12 punten verspreid over 4 thema’s

Maatregelen waar geen premie voor wordt verleend maar waarmee het toegankelijkheidslabel verkregen kan worden:
Fysieke aandachtspunten:
- tafel voorzien met 4 poten (1 punt)
- mogelijkheid bieden aan een rolstoelgebruiker om een tafel te reserveren in de nabijheid van het sanitair blok (1 punt)

Visuele aandachtspunten:
- assistentiehonden worden toegelaten (2 punten)

Auditieve aandachtspunten:
- stille(re) ruimte aanbieden om achtergrond te beperken (3 punten)
- Near Field Communicatie (NFC) (1 punt)

Algemene aandachtspunten:
- ondersteun Blue Assist (3 punten)
- drukte barometer voorzien (2 punten)
- vensterbank als rustplaats ter beschikking stellen (1 punt)
- gebruik van het toilet aanbieden en registreren op “De Hoge Nood” (1 punt)
- tekstvak voorzien voor opmerkingen bij het maken van online reservaties via de website (1 punt)
- registratie op iedereen.overal.info (1 punt)

Artikel 5.- Aanvraagprocedure toegankelijkheidspremie en het toegankelijkheidslabel
§1. Volledig aanvraagformulier digitaal doormailen naar: gemeentehuis@jabbeke.be of per post gericht aan het gemeentehuis Jabbeke, Dorpsstraat 3 te 8490 Jabbeke met bijhorende documenten:
• de identificatie van de aanvrager;
• de identificatie van de zaak of vereniging;
• een gedetailleerde beschrijving van de werken;
• tekeningen van de werken die aantonen dat voldaan wordt aan de geldende normen;
• een bewijs van omgevingsvergunning (indien vereist voor de werken). Werken die onderworpen zijn aan de omgevingsvergunningsplicht en uitgevoerd werden zonder vergunning, kunnen niet betoelaagd worden;
• minimum 2 foto’s van de toestand voor en na de werken;
• gedetailleerde factuur van de uitgevoerde werken.

§2. De aanvragen worden chronologisch behandeld.

§3. De werken die worden gesubsidieerd op grond van een ander gemeentelijk reglement, kunnen niet worden gesubsidieerd op basis van dit reglement.

§4. De premie-aanvraag dient te gebeuren binnen de 6 maanden na het uitvoeren van de werken of uitgevoerde maatregelen.

§5. De factuurdatum betreffende de aanpassingen ter bevordering van de toegankelijkheid moet dateren na datum van de inwerkingtreding van het subsidiereglement betreffende de toegankelijksheidspremie en toegankelijkheidslabel.

Artikel 6.- Behandelingsprocedure toegankelijkheidspremie
§1. De behandelend ambtenaar toetst de aanvraag aan de voorwaarden, bepaald in dit reglement.

§2. Indien de aanvraag onduidelijkheden bevat, kan de aanvrager worden uitgenodigd om bijkomende informatie te verstrekken over de aanvraag.

§3. Bedrag van de subsidie:
De subsidie kan slechts éénmalig per kalenderjaar en per vestiging verkregen worden. De subsidies voor verschillende werken en maatregelen zijn te cumuleren en worden beperkt tot maximaal 1.000 euro.

Het bedrag van de subsidie kan niet meer bedragen dan het aangetoonde bedrag (exclusief btw) op de factuur. De btw is volledig ten laste van de aanvrager.

§5. De subsidie wordt toegekend en uitbetaald na vaststelling van de effectieve en oordeelkundige uitvoering van de werken. Het lokaal bestuur voert een controle uit op de uitgevoerde werken via beoordeling van de bijgevoegde foto’s, en na het ontvangen van de officiële facturen. De facturen moeten voldoende gedetailleerd zijn om het exacte bedrag van de betoelaagbare werken te bepalen. Het lokaal bestuur kan er ook voor kiezen om een plaatsbezoek uit te voeren, dit kan in samenspraak zijn met een lid van de gemeentelijke toegankelijkheidsraad.

§6. De uitbetaling gebeurt in één keer na de uitvoering, controle van de werken en de goedkeurig van het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 7.- Behandelingsprocedure toegankelijkheidslabel
§1. De behandelend ambtenaar toetst de aanvraag aan de voorwaarden, bepaald in dit reglement.

§2. Indien de aanvraag onduidelijkheden bevat, kan de aanvrager worden uitgenodigd om bijkomende informatie te verstrekken over de aanvraag.

§3. Een ontvangstbewijs wordt opgemaakt indien de aanvraag in aanmerking komt voor het toekennen van een toegankelijkheidslabel.
Om in aanmerking te komen voor het toekennen van een toegankelijkheidslabel, wordt deze toegekend afhankelijk van de uitgewerkte maatregelen.
- Label “1 pluim toegankelijke handelszaak”: vanaf 7 punten verspreid over 4 thema’s
- Label “2 pluimen toegankelijke handelszaak”: vanaf 9 punten verspreid over 4 thema’s
- Label “3 pluimen toegankelijke handelszaak”: vanaf 12 punten verspreid over 4 thema’s

§4. Het toegankelijkheidslabel kan slechts éénmalig per kalenderjaar en per entiteit toegekend worden.

§5. Het toegankelijkheidslabel wordt toegekend conform het gedetailleerd kader toegankelijkheidsreglement die onlosmakelijk verboden is met dit reglement.

§6. Om de drie jaar wordt een evaluatie uitgevoerd waarbij gecontroleerd wordt of de entiteit nog aan alle voorwaarden van het toegankelijkheidslabel voldoet.

Artikel 8.- Voorwaarden, verbintenissen en terugbetaling
§1. De subsidie moet steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient te worden gerechtvaardigd. Indien er niet voldaan wordt aan de voorwaarden van dit reglement zal de subsidie integraal moeten worden terugbetaald.

§2. Weigering van medewerking aan het onderzoek brengt verval van het recht op subsidie met zich mee.
Het niet verstrekken van de nodige gegevens voor controle of het opgeven van onjuiste gegevens brengt verval van het recht op subsidie of beperking van het subsidiebedrag met zich mee.

§3. Het lokaal bestuur Jabbeke kan de subsidie terugvorderen, om onderstaande redenen;
• de uitgevoerde (betoelaagde) werkzaamheden worden gewijzigd;
• de bestemming van het goed verandert in die zin dat de lokalen niet meer toegankelijk zijn voor publiek.
En dit binnen de drie jaar na datum van de verzenddatum van de brief waarin werd meegedeeld dat de subsidie werd toegekend.

Artikel 9.
Het reglement treedt in werking op de 5de dag na publicatie van het gemeenteraadsbesluit.